رئیس کمیسیون اصل۴۴ مجلس در نشست خبری:(کامل)

واگذاری سهام عدالت خصوصی‌سازی محسوب نمی‌شود

رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ در چهارمین سالگرد ابلاغ قانون کلی اصل ۴۴ از واگذاری ۸۵ هزار میلیارد تومانی بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی خبر داد و با بیان این که بیشترین سهم واگذاری‌ها متعلق به وزارت نفت است سال ۸۷ را به عنوان سال رکوردشکنی واگذاری شرکت‌های دولتی اعلام کرد.

حمیدرضا فولادگر" رئیس کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری بر اجرای اصل ۴۴قانون اساسی صبح امروز- سه شنبه - در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران گزارشی از چگونگی اجرای قانون اصل ۴۴قانون اساسی در ششمین سال ابلاغ سیاست های این اصل و چهارمین سال ابلاغ قانون کلی اصل ۴۴به خبرنگاران رسانه‌ها ارائه کرد.

رئیس کمیسیون اصل ۴۴با بیان این که این کمیسیون ویژه از ابتدای سال ۸۸برای پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اصل ۴۴تشکیل شده است، گفت: تا امروز چهار گزارش کلی به مجلس ارائه کرده ایم و علاوه بر آن در موارد خاص نیز اقدام به تهیه گزارش های مقطعی برای نمایندگان و یا دستگاه‌های دولتی کرده ایم.

وی اولین گزارش ارائه شده از سوی این کمیسیون را مربوط به مرور عملکرد دستگاه‌های دولتی در اجرای قانون خصوصی سازی تا آبان ۸۷اعلام کرد و افزود: در این گزارش عملکرد وزارت صنایع، وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمع آوری و به نمایندگان مجلس عرضه شد.

فولادگر دومین گزارش کمیسیون اصل ۴۴را که در مهر ۸۹در صحن علنی مجلس قرائت شد را مربوط به سهام عدالت اعلام کرد و گفت: در این گزارش با استفاده از ظرفیت ماده ۳۳آئین نامه داخلی مجلس گزارشی از مشکلات سهام عدالت تهیه و به رای نمایندگان گذاشته شد.

 

۱۲پیشنهاد برای رفع موانع خصوصی سازی

نماینده مردم اصفهان  سومین گزارش کمیسیون اصل ۴۴را مربوط به رفع موانع خصوصی سازی اعلام کرد و گفت: در سومین گزارش کمیسیون که در بهمن ۸۹قرائت شد مشکلات و موانع خصوصی سازی در کشور را بررسی کردیم و ۱۲پیشنهاد به نمایندگان مجلس ارائه کردیم که این پیشنهادها اوایل اسفندماه سال گذشته به رای گذاشته شد و ۱۱مورد آن به تصویب رسید.

وی همچنین افزود: چهارمین گزارش کمیسیون اصل ۴۴که به زودی در صحن مجلس قرائت خواهد شد به عملکرد ۹وزارتخانه در اجرای قانون خصوصی سازی مربوط می شود که عملکرد این دستگاه ها را در سه ماهه اول سال ۹۰رصد کرده و بعد از جمع بندی به شکل گزارشی در اختیار نمایندگان قرار می دهند.

 

آخرین آمار خصوصی‌سازی در کشور

فولادگر در ادامه سخنان خود با استناد به آمار سازمان خصوصی سازی که در تاریخ ۳۱/۴/۹۰مصادف با چهارمین سال ابلاغ قانون خصوصی سازی از سوی این سازمان ارائه شده است، گفت: تا امروز ۸۵هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته که از این میان ۳۳درصد آن به شرکت های گروه یک یعنی شرکت هایی که قابلیت واگذاری تمام آنها به بخش خصوصی دارد، مربوط می شود و باقی مانده آن نیز به شرکت های گروه دوم که ۲۰درصد اختیار آنها در دست دولت باقی بماند.

 

 سال ۸۷سال رکوردشکنی خصوصی سازی

رئیس کمیسیون اصل ۴۴در بیان جزئیات آمار واگذاری ها طی چهار سال اخیر با بیان اینکه ۴۵درصد از کل واگذاری‌ها در سال ۸۷اتفاق افتاده است، این سال را  رکورددار واگذاری های از لحاظ تراکم اعلام کرد.

وی همچنین افزود: در سال ۸۶نیز ۳۹درصد از کل واگذاری‌ها اتفاق افتاده  و ۱۶درصد باقی مانده خصوصی سازی نیز در سالهای دیگر انجام شده است.

 

وزارت نفت موفق ترین وزارتخانه در واگذاری شرکت‌ها

فولادگر بیشترین سهم واگذاری بنگاه‌های دولتی در چهار سال گذشته را متعلق به وزارت نفت اعلام کرد و گفت: ۴۷درصد از کل واگذاری ها شرکت های دولتی به وزارت نفت اختصاص دارد و وزارت صنایع با سهم ۱۶درصدی از خصوصی سازی در رتبه دوم بعد از وزارت نفت قرار دارد.

وی همچنین افزود: وزارت نیرو با ۱۴درصد، وزارت ارتباطات با حدود ۱۳درصد، وزارت اقتصاد ۶درصد و وزارت راه و ترابری با سهم ۶/۴درصدی از واگذاری ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نماینده مردم اصفهان کمترین سهم از واگذاری ها را متعلق به وزارت بازرگانی اعلام کرد و گفت: سهم وزارت بازرگانی از کل خصوصی سازی در کشور ۶/۰درصد است.

 

۴۰درصد از خصوصی سازی‌ها مربوط به واگذاری سهام عدالت است

رئیس کمیسیون اصل ۴۴با بیان این که ۳۴هزار میلیارد تومان از ۸۵هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از اجرای خصوصی سازی به واگذاری سهام عدالت مربوط می شود، تصریح کرد: ۴۰درصد از کل خصوصی سازی در ۴سال گذشته به واگذاری سهام برخی شرکت های دولتی در روند اعطای سهم عدالت مربوط می‌شود.

وی همچنین افزود: ۳۴درصد از خصوصی سازی نیز به حضور بخش خصوصی  در روند  اجرای قانون اصل ۴۴اختصاص دارد و این به آن معناست که ۲۹هزار میلیارد تومان از واگذاری‌های صورت گرفته از موسسات عمومی خصوصی و یا شرکت های شبهه دولتی  خریداری شده است.

فولادگر ۲۵درصد باقیمانده خصوصی سازی را نیز مربوط به رد دیون دولت اعلام کرد و گفت: ۲۱هزار میلیارد تومان از کل حجم خصوصی سازی براساس قانون به عنوان بدهی دولتی به موسسات پرداخت شده  که از آنها به رد دیون یاد می شود.

 

 ۶۹درصد واگذاری ها در بورس انجام شده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: از کل روند خصوصی سازی انجام گرفته در کشور ۶۹درصد واگذاری ها از طریق بورس انجام شده است که چیزی بالغ بر ۶۰هزار میلیارد تومان به خود اختصاص می دهد و باقیمانده آن نیز از طریق فرابورس و یا مذاکره و مزایده عرضه شده است.

 

 واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌های شبه دولتی خصوصی‌سازی نیست

 رئیس کمیسیون اصل ۴۴مجلس با بیان اینکه مالکیت و مدیریت سهام عدالت در اختیار مردم نیست، و تا زمانی که مالکیت و مدیریت این سهام در اختیار صاحبان آن قرار نگیرد، واگذاری سهام عدالت خصوصی‌سازی محسوب نمی‌شود گفت: از نظر مجلس سهم بخش خصوصی در روند خصوصی‌سازی ۱۳.۵درصد است و این آمار از نظر سازمان بازرسی کل ۸درصد اعلام شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در تشریح وجود اختلاف آماری بین مجلس و سازمان بازرسی گفت: یکی از دلایل این اختلاف احتساب سهم واگذاری‌ها به بخش‌های عمومی و شبه‌دولتی است.

وی تاکید کرد: مجلس واگذاری شرکت‌های دولتی را به بخش‌های عمومی و شبه‌دولتی دیگر از طریق بورس یا فرابورس را خصوصی‌سازی محسوب نمی‌کند.

 

واگذاری سهام عدالت خصوصی‌سازی محسوب نمی‌شود

فولادگر افزود: یکی دیگر از دلایل به‌وجود آمدن این اختلاف آماری، احتساب سهم سهام عدالت در خصوصی‌سازی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه سهام عدالت خصوصی‌سازی واقعی نیست، گفت: سهام عدالت به دلیل اینکه مالکیت و مدیریت سهام به طور واقعی به مردم ارائه نشده است، خصوصی‌سازی واقعی محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با تلاش مجلس در سال گذشته شرایط ورود شرکت‌های کارگذاری سهام عدالت در استان‌های مختلف به فرابورس و بورس آماده شده است که ۲۷استان با تغییر اساسنامه خود آمادگی ورود به بورس را پیدا کرده‌اند.

نماینده مردم اصفهان گفت: تا زمانی که مدیریت و مالکیت سهام عدالت به طور واقعی در اختیار مردم قرار نگیرد، واگذاری سهام عدالت خصوصی‌سازی محسوب نمی‌شود.

فولادگر یکی دیگر از دلایل اختلاف میان مجلس و سازمان بازرسی کل کشور را در ارائه آمار خصوصی‌سازی واقعی، موضوع رد دیون دانست و گفت: ۲۵درصد رد دیون که عمدتا شامل موسسات عمومی و دولتی و صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی است نیز به دلیل مدیران دولتی در راستای خصوصی‌سازی واقعی قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: همچنین ارائه بلوکی سهام برخی از سازمان‌ها مانند مخابرات و یا شرکت‌های خودروسازی در بورس اغلب از سوی موسسات عمومی و یا وابسته به دولت خریداری می‌شود که این یکی دیگر از اختلافات مجلس و دولت در آمار ارائه شده است.

فولادگر تصریح کرد: اگر موضوع رد دیون، عرضه بلوکی سهام در بورس و فرابورس و واگذاری سهام عدالت را در آمار ۸درصدی سازمان بازرسی کل کشور بگنجانیم آمار ۱۳.۵درصدی مجلس به دست می‌آید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۶۰درصد از واگذاری‌های سال جاری تاکنون انجام شده است، گفت: روند واگذاری‌ها از نظر سرعت عمل و حجم واگذاری‌ها بسیار خوب بوده است.

 

انتقاد از کندی روند خصوصی‌سازی در کشور

وی با انتقاد از کندی روند خصوصی‌سازی در کشور افزود: متاسفانه با تمام تلاشی که انجام شده است هنوز حضور بخش خصوصی در اقتصاد بسیار کم است.

فولادگر ادامه داد: کل سهم واقعی بخش خصوصی در اقتصاد تنها ۱۳.۵درصد است.

رئیس کمیسیون اصل ۴۴مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت بخش تعاون در اقتصاد گفت: سهم این بخش بدون احتساب سهام عدالت در اقتصاد کشور در حدود ۸درصد است.

وی تاکید کرد: با توجه به ۲۵درصدی سهم در نظر گرفته شده برای بخش تعاون در اقتصاد کشور، سهم ۸درصدی کنونی بسیار ناچیز است.

نماینده مردم اصفهان در تشریح برنامه‌های کمیسیون اصل ۴۴نیز گفت: این کمیسیون تلاش دارد که تا پایان کار مجلس هشتم، لایحه ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار را تهیه و در صحن علنی مجلس مطرح کند.

فولادگر افزود: اصلاح قانون تعاون و همچنین اصلاح قانون اصل ۴۴از جمله فعالیت‌های این کمیسیون تا پایان کار مجلس هشتم است.

وی با بیان رتبه ۱۲۹ایران در زمینه سهولت کسب و کار در جهان گفت: رتبه پایین ایران تدوین لایحه ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار را در مجلس ضروری می‌سازد.

رئیس کمیسیون اصل ۴۴مجلس تاکید کرد: همه تلاش‌ها و فعالیت‌ها باید در راستای تحقق اهداف سیاست‌های اصل ۴۴متمرکز شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا